Bonita Avenue – Peter Buwalda

Recensie Bonita Avenue

Dit boek stond al jaren in mijn kast. Het smeekte me om gelezen te worden, ofja, eigenlijk smeekte mijn moeder het te lezen. Zij was compleet verkocht door Peter Buwalda’s debuutroman ‘Bonita Avenue’. Ze moest en zou mij ook overtuigen. Door mijn lyrische moeder én de uitzinnige recensies in de kranten en literatuurkritieken, waren mijn verwachtingen erg hoog. Misschien wat té hoog. ‘Bonita Avenue’ is een flinke pil die alle ingrediënten heeft van een uitgebreide familieroman én een thriller. Een bijzondere combinatie en een bijzonder boek. Ideaal om te lezen in de (stormachtige) avonduren, voordat je het weet heb je hem uit.

Recensie Bonita Avenue

Als lezer volg je drie personages: Siem Sigerius, zijn dochter Joni Sigerius en haar (ex)vriend Anton. Wat mij meteen opviel was dat de verschillende personages vanuit verschillende perspectieven werden behandeld. Bij Anton en Siem is een personale verteller aanwezig terwijl Joni vanuit het ik-perspectief vertelt. Ik had gehoopt dat dit op het eind nog een reden zou krijgen, maar werd daarin helaas teleurgesteld. Het staat natuurlijk ook niet in steen gebeiteld dat je maar één soort perspectief hoort te kiezen voor je roman, maar voor een dergelijk opvallende keuze had ik wel een verklaring verwacht die ik in ieder geval niet heb kunnen vinden.

Perfect familieverhaal wordt drama

Goed, terug naar het verhaal. We volgen de drie personages die ons door middel van flashbacks en herinneringen hun levensverhaal vertellen. Waar eerst een perfect gezin lijkt te bestaan, in een prachtige boerderij op een universiteitsterrein, ontstaat er tijdens de vuurwerkramp in Enschede niet alleen een nulpunt voor de stad maar ook voor de Sigeriussen en Anton. Siem komt er namelijk achter dat zijn dochter samen met Anton via het internet geld verdient op een nogal louche manier. Sigerius is hierdoor tot in het diepst van zijn wezen geschokt. Hij is namelijk een keurige en gedisciplineerde man. Vroeger als topjudoka en later als geniale wiskundige leidde hij een gestructureerd en correct leven. Tenminste, zo doet hij het voorkomen. Want later in de roman komen we erachter dat niet alleen Joni er duistere geheimen op nahoudt.

Recensie Bonita Avenue

Het moet een enorme opgave zijn geweest om de levens die worden beschreven zo zorgvuldig uit te werken als Buwalda gedaan heeft. Hij springt heen en weer in de tijd (naar mijn idee niet altijd even succesvol) en vertelt op deze manier zo’n compleet verhaal dat je aan het eind van het boek het idee hebt iemands volledige leven in je te hebben opgezogen.

Losse eindjes

Toch vind ik sommige lijnen die worden uitgezet slecht afgewerkt. Zo wordt er veel aandacht besteed aan de geesteszieke Aron die plannen maakt om Joni op te zoeken. Hij stuurt haar de ene na de andere verwarde mail en dwingt Joni daarmee om ook terug te kijken op de periode waarin alles misging. Deze verhaallijn wordt niet afgemaakt, het boek eindigt met een flashback van de twee. Hierdoor wordt duidelijk dat het verhaal van Aron in het heden slechts een middel was om het doel te bereiken: de ultieme confrontatie tussen Siem Sigerius en zijn dochter.

Buwalda houdt je bij de les

De conclusie van deze roman: je vliegt er zo doorheen en dat is heerlijk. Net wanneer je aandacht verslapt omdat het familieleven te perfect is, gooit Buwalda er een ongemakkelijke situatie en pijnlijke herinnering tegenaan. Zo blijf je als lezer geboeid.

Grote levenswijsheden zul je waarschijnlijk niet uit dit boek halen en ook van je brein wordt niet al te veel gevraagd om het verhaal te kunnen volgen. Prima voor het slapengaan dus, al loop je toch de kans dat je het niet kan wegleggen.