Gemma Doyle trilogie – Een verschrikkelijke schoonheid

Gemma Doyle trilogie

De eerste recensie die onder het kopje ‘fantastische verhalen’ valt! In de zomer las ik namelijk deze Young Adult fantasyreeks van Libba Bray genaamd de Gemma Doyle trilogie. De dame van de tweedehands boekwinkel raadde me dit boek erg aan en eerlijk is eerlijk, de flaptekst van ‘Een verschrikkelijke schoonheid’ sprak me enorm aan. Even de eerste paar zinnen:

Londen, eind negentiende eeuw. Na haar jeugd in India wordt de 16-jarige Gemma Doyle naar Spence gestuurd, een kostschool voor welgestelde meisjes in Engeland.

Als groot fan van alle Jane Austen boeken én als zeer gelovig aanhanger van het Harry Potter fandom, kun je je voorstellen dat ik stiekem wel een beetje enthousiast werd. In de zomer gun ik mezelf namelijk vaak het plezier om wat lichte lectuur te lezen en mijn verstand even op nul te zetten. Geen moeilijke teksten, ingewikkelde zinnen of diepe analyses maar gewoon wat ouderwets leesplezier. Vol goede moed begon ik dus aan de trilogie van Gemma Doyle, die in het Nederlands vier boeken beslaat omdat het laatste deel ruim 800 pagina’s telt.

Gemma Doyle trilogie – samenvatting

Het verhaal gaat dus over Gemma Doyle, die na een vreemde en emotioneel ingrijpende gebeurtenis van India naar Engeland teruggestuurd wordt. Daar moet ze naar de meisjes kostschool Spence waar de gang der dingen precies loopt zoals je dat van een meisjesschool verwachten kunt: er wordt geroddeld, er zijn kliekjes en wee je gebeente je valt om wat voor reden dan ook buiten de boot. Het loopt dus in het begin niet van een leien dakje voor Gemma. Ze trekt wat op met haar kamergenote Ann, die een heftig minderwaardigheidscomplex heeft en uit een veel lager milieu komt dan de rest van de Spence dames. Samen met Ann moet Gemma de pesterijen van Felicity en haar rechterhand Pippa tolereren.

Maar zoals je wel kan verwachten, worden de vier dames tóch vrienden. Zeker wanneer blijkt dat Gemma beschikt over bijzondere gaven. Als Gemma een oud dagboek vindt dat vertelt over De Orde, blijkt dat haar krachten een via generaties doorgegeven gift is. Vanaf dat moment proberen de vier meiden erachter te komen wat de krachten van Gemma precies inhouden.

Gemma Doyle trilogie

De trilogie speelt zich vervolgens deels af in de echte wereld, in Spence en in Londen en deels af in het magische Rijk, waartoe alleen Gemma de deur kan openen. Al snel blijkt echter dat door het openen van de deur de machtsverhoudingen in het Rijk onder spanning zijn komen te staan. De verschillende groepen inwoners van het Rijk willen namelijk allemaal de portie magie en daarmee macht die zij vinden dat hen toekomt. Gemma moet enkele moeilijke beslissingen nemen. Helaas kan ze niet altijd op haar vriendinnen vertrouwen voor steun want ook zij blijken uit te zijn op hun eigen gewin.

Magie en feminisme

Natuurlijk gaat de Gemma Doyle trilogie voor een groot deel over de magische gebeurtenissen die de vier meiden meemaken. Maar het gaat óók over de rol van jonge meisjes en vrouwen in victoriaans Engeland. Het gaat over gehoorzaamheid, decorum en hoe het lot van vrouwen voor hun bepaald werd zonder dat ze daar zelf inspraak in hadden. Daarnaast haalt Libba Bray nog enkele andere maatschappelijke thema’s aan zoals automutilatie, seksualiteit, geaardheid, verslavingsproblematiek en huiselijk geweld en mishandeling.

Gemma Doyle trilogie
De Gemma Doyle trilogieboeken staan vol met dit soort dialogen die schertsend bedoeld zijn maar inzicht moeten geven in de gang van zaken in de negentiende eeuw

Ondanks dat dit allemaal heel belangrijke en zware onderwerpen zijn, vind ik persoonlijk niet dat je élk onderwerp moet benoemen om je personages meer diepgang te geven. De zware gebeurtenissen rondom deze onderwerpen worden niet per se tussen neus en lippen door genoemd, maar ze worden ook niet naar voldoening uitgewerkt. Daarmee slaat Bray in mijn ogen de plank nogal mis. Het heeft namelijk niet het beoogde effect om de personages meer tot leven te laten komen, ze meer mens te maken. Eerder dacht ik zelf als lezer: ‘ja tuurlijk, dit kan er ook nog wel bij’. Dat wordt tevens versterkt door het feit dat Bray veel te ver gaat in haar personages neerzetten als vrolijke jonge Engelse meisjes. De overschakeling tussen emoties gaat vaak veel te snel. Hoe heftig de gebeurtenissen namelijk ook zijn, de dames vervallen al snel terug in een algehele vrolijkheid waarin ze gierend van het lachen door het Rijk rollebollen.

Gemma Doyle trilogie – conclusie

De Gemma Doyle trilogie bouwt in vier boeken op naar één grootste eindconfrontatie. In deze tijd worden er allerlei randzaken besproken die niet altijd even goed uitgewerkt worden. De uiteindelijke eindstrijd valt trouwens nogal tegen. Binnen enkele pagina’s is het afgelopen en vraag je je af of dat nou al die 800 pagina’s van de laatste twee boeken waard was. Over het algemeen wilde ik erg vaak dat ik de personages kon toeschreeuwen dat het heus anders en beter kon. Maar dat ligt misschien ook aan het feit dat ik 27 ben en zij 16, dan hecht je vanzelfsprekend nog waarde aan heel andere dingen en is het zicht voor de toekomst misschien niet altijd even helder.

Met deze trilogie trek ik dezelfde conclusie die ik vaak met YA fantasy boeken trek: je verspilt je tijd niet door het te lezen: het leest lekker makkelijk weg, de plot is al gauw duidelijk en je krijgt exact wat je mag verwachten. Dat is namelijk een (op)groeiend personage, met een liefdesverhaal, wat problematiek rondom identiteit en hier en daar een grappige scéne tussen vrienden. Desalniettemin zou ik deze serie niet snel aan iemand aanbevelen. Er zijn namelijk betere fantasyseries die je kunt lezen dan de Gemma Doyle trilogie. Denk bijvoorbeeld aan de Hunger Games. Mijn exemplaar van ‘Een verschrikkelijke schoonheid’ gaat dan ook linea recta terug naar de tweedehands boekwinkel.

De delen van de Gemma Doyle trilogie zijn:

  • Een verschrikkelijke schoonheid
  • Opstand van de Engelen
  • Eindeloze verte – het troebele tij
  • Eindeloze verte – de roos van de strijd

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *